معرفی فوتون ساوانا
معرفی فوتون ساوانا

بررسی فوتون ساوانا


این شاسی بلند چینی تازه وارد کهبه تازگی در سایت شرکت عظیم خودرو در شهر زیبای بروجرد تولید شده قرار است به زودیبه خریدارن اولین سری ساوانا تحویل گردد . فوتون ساوانا خودرویی مناسب برای آفرود است که در شرایط کنونیبازار خودروی ایران در این کلاس رقیب قدرتمندی را در کنار خود نمی بیند . 

فوتون ساوانا از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندرتوربو بهره می‌برد که قادر است 214 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 320نیوتن متر گشتاور تولید کند. یکی از نقاط قوت ساوانا را باید استفاده از جعبه دندهZF آلمانیبدانیم که قدرت را به هر چهار چرخ انتقال می‌دهد.

 

نقد کارشناسی فوتون ساوانا

فوتون یک کمپانی خودروساز چینیاست که بیشتر به دلیل ساخت خودروهای تجاری و کامیونت‌ها شناخته می‌شود. چند سالقبل، ایران خودرو در اقدامی تصمیم به عرضه یک وانت ساخت فوتون به نام تونلند گرفتکه می‌توان آن را یک شکست تمام عیار برای ایران خودرو دانست.

اما اکنون عظیم خودرو که بهتازگی یک خودورساز ایرانی لقب گرفته ، تصمیم به عرضه یک خودرو دیگر ساخت اینکمپانی گرفته که فوتون ساوانا نام دارد و نخستین بار در سال 2014 در نمایشگاهخودرو گوانژو معرفی شد. طراحی ساوانا به وضوح برگرفته از شاسی بلند تویوتا فورچونراست که نسل اول آن در سال 2004 عرضه شد و تولید آن تا سال 2015 ادامه پیدا کرد.بنا براین باتوجه به سال طراحی محصول تویوتا، نمی‌توان ساوانا را از نظر ظاهریخودرو به روزی دانست و طراحی نه چندان جذاب آن از موارد منفی آن است.

فوتون ساوانا در داخل کابین همپیرو زبان طراحی مورد استفاده در تویوتا فورچونر است وکیفیت متریال به کار رفته درکابین قابل قبول است و می توانیم امتیاز قابل قبولی به کیفیت ساخت آن بدهیم  . تریم به کار رفته در کابین ترکیبی از مشکی وکرم است و از پلاستیک سفت در بیشتر بخش‌های کابین استفاده شده.

فوتون ساوانا ویژگی‌ها وتجهیزاتی چون سانروف، تودوزی چرم، سنسور نور، کروزکنترل،سیستم کنترل پایداری،سامانه تنظیم میزان،هرزگردی، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب،GPS،آینه حساس به نور، آینه های جانبی تاشو برقی،سیستم کنترل حرکت در سراشیبی،سیستمکنترل شروع حرکت در سربالایی، هفت صندلی،کیسه هوای پرده ایی، کیسه هوای راننده وسرنشین را در اختیار شما قرار می‌دهد که در نوع خود واقعا راضی کننده است .

موتور به کار رفته در فوتونساوانا حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و قادر است 214 اسب بخار قدرت و 320نیوتن متر گشتاور تولید کند که این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ZFآلمانی به هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. به این ترتیب فوتون ساوانا میتواند یکیاز گزینه های قابل قبول بازار خودروی ایران برای آفرود باشد که علاقمندان بسیاریدر ایران دارد .

فوتون ساوانا به تازگی  توسط شرکت عظیم خودرو تولید و روانه بازار شده و مبارزه خود را با رقبای هم وطنش آغاز کرده است .
فوتون ساوانا که قدرتمند ترین خودروی تولید داخل خواهد بود ، قیمتی 374 میلیونی برایآن در نظر گرفته شده و اولین سری آن به تازگی تحویل خریداران این خودروی تازه واردچینی شده است . باید منتظر باشیم و ببینیم چه آینده ای در انتظار فوتون ساواناخواهد بود .
  

 

طراحی ظاهری و بدنه

با نگاهی کوتاه به جدیدترین خودروهای چینی حاضردر بازار جهانی، متوجه بهبود این محصولات از دیدگاه طراحی بدنه می‌شویمجک S7، بی‌وای‌دی S7، چری تیگو 7 و بسیاری دیگر از شاسی‌بلندهای چینیمدرن، ظاهری چشم‌گیر و جوان‌پسند دارند. این شرایط، البته در فوتون ساوانا دیدهنمی‌شود و در نگاه اول، جذابیت چندانی فراهم نمی‌کند. این محصول، در سال ۲۰۱۴ و هنگام نمایشگاه خودروی گوانگژو رونمایی شد.

مهندسان فوتون، طراحی بدنه‌ی فوتون ساواناراالهام‌گرفته از تویوتا هایلندر معرفی می‌کنند. البته، شباهت‌هایی میانساوانا و هایلندر ۲۰۰۷ وجود دارد امادر مجموع، قیاس این دو از نظر زیبایی و پختگی در طراحی، نادرست به نظر می‌رسد. درنمای روبروی شاسی‌بلند فوتون، چراغ‌های قطره‌ای شکل با حالت خنثی دیده می‌شوند کهحس یک شاسی‌بلند اسپرت یا لوکس را به بیننده منتقل نمی‌کنند. فاصله‌ی نسبتا زیادیمیان روشنایی اصلی تا لبه‌ی جلوپنجره دیده می‌شود که در خودروهای امروزی به‌ندرتوجود دارد و مشابه هایلندر ۲۰۰۷است. نوار LED روشنایی روز هم،داخل کاسه چراغ اصلی نیست و در پایین سپر، مجاور مه‌شکن ارائه می‌شود.

از معدود نکات مثبت در طراحی نمای روبرویساوانا، باید به ادوات فلزی و براق کروم اشاره کرد که داخل جلوپنجره، پیرامون مه‌شکن وهواکش میان سپر وجود دارد. طراحان این خودرو، اهمیتی چندانی به پلاستیک سیاه‌رنگارزان قیمت برای نداشته‌ و بخش اصلی سپرها را با فلز همر‌نگ بدنه ارائه کرده‌اند.نسخه‌هایی از ساوانا، کاملا فاقد ادوات پلاستیکی سیاه در سپر و رکاب هستند. هرچندکه بسیاری از تجهیزات بدنه، مثل چراغ‌ها، مه‌شکن‌های دایره‌ای و خصوصا جلوپنجره‌یشبیه به هواکش کامیون، جذاب و چشم‌نواز به نظر نمی‌رسند؛ حجم‌دهی جالبی در بدنه‌یفوتون ساوانا دیده می‌شود. خطوط عمیق، از ستون اول در نزدیکی شیشه‌ی جلو تا پایینسپر وجود دارند تا ناحیه‌ی مربوط به چراغ‌ها از جلوپنجره جدا شود و ساوانا،قدرتمند و پهن‌پکیر جلوه کند.

از نمای جانبی، نمی‌توان ایراد بزرگی به طراحیشاسی‌بلند فوتون گرفت. کشیدگی شیشه‌ها تا انتهای بدنه وجود دارد و دید مناسبی به صندوق عقب می‌دهد. پنجره‌هاداری قاب فلزی و کروک هستند؛ ضمن اینکه در طرفین با نمای مثلثی و نسبتا متقارنارائه می‌شوند. این خودرو در نسخه‌ی پایه از رینگ آلومینیوم ۱۷ اینچ با لاستیک‌های عاج‌دار به پهنای ۲۶۵ میلی‌متر استفاده می‌کند که در مقایسه با سایزبدنه، چندان بزرگ نیستند؛ اما مناسب حرکت در مسیرهای خارج جاده به نظر می‌رسند.اسپویلر عقب و ریل باربند فلزی هم در تمامی مدل‌های ساوانا وجود دارد؛ در حالی‌کهآینه‌ بغل‌ها، راهنمادار و نیمه فلزی هستند.

حجم‌دهی بدنه از نمای جانبی، قابل قبول است.خطی نسبتا عمیق از گوشه‌ی چراغ عقب تا گلگیر جلو و در امتداد دستگیره‌ها وجوددارد. منحنی‌های دایره‌ای شکل هم به گلگیرها و فضای پیرامون چرخ‌ها، حالتی حجیم وپهن‌پیکر می‌دهند؛ ضمن اینکه با خوبی در گوشه‌ها، محو می‌شوند.

طراحی  پشت ساوانا،  ظاهر جذاب‌تری در مقایسه با نمای روبرو دارد. برخلاف بسیاری از شاسی‌بلندهای چینی که علاقه‌مند چراغ‌های بزرگ و خارج از عرف برایعقب هستند، ساوانا دارای هماهنگی قابل قبولی بین سایز ادوات پشت خودرو است. ازسویی دیگر، کاستی‌ها و ناپختگی‌هایی در این نما دیده می‌شوند. به عنوان مثال، حالتچهارگوش و نسبتا بزرگ شیشه‌ی عقب با حالتی بیرون‌زده از محدوده‌ی درپوش صندوق،ناهماهنگ با دیگر اجزا به نظر می‌رسد. نسخه‌های آپشنال فوتون ساوانا، دارای سپرتمام فلزی و همرنگ بدنه هستند که حجیم و مناسب یک شاسی‌بلند اسپرت است. جایگاهمخصوص پلاک و بال (اسپویلر) عقب هم، به جذابیت نمای پشت ساوانا کمک کرده‌اند. اینخودرو در تمامی نسخه‌ها، دارای زهوار کروم است؛ اما از نمونه‌های قدیمی برای چراغ‌هایهشداردهنده‌ی روی سپر استفاده می‌کند که در شاسی‌بلندهای امروزی، استفاده نمی‌شود.

فوتون ساوانا دارای ابعادی به طول ۴۸۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۹۱۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۸۸۵ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۷۹۰ میلی‌متر ارائه خواهد شد. کف اتاق این شاسی‌بلندبه صورت استاندارد، ۲۲۰ میلی‌متر از سطحزمین فاصله دارد و برای گردش ۱۸۰درجه (دور یک فرمان) دایره‌ای به شعاع ۶.۲۵متر نیاز خواهد داشت. از نظر ابعاد بدنه، فوتون ساوانا بزرگ‌تر از هیوندای سانتافهاست و مشابهت زیادی با لکسوس RX یا بی‌وای‌دی S۷ دارد.

فضای داخلی و کابین

ورود به کابین ساوانا، چندان هیجان‌انگیز وفراتر از انتظار نیست. طراحان این محصول، سعی کرده‌اند با کمترین هزینه و ترکیبیاستاندارد از ادوات مختلف، فضایی ساده و کاربردی ایجاد کنند. این سبک طراحی ازدیدگاه نگارنده، مورد پسند خریدار ایرانی نخواهد بود؛ خصوصا زمانی که قیمت نزدیکبه ۴۰۰ میلیون تومانبرای این شاسی‌بلند چینی پرداخت شود. به بیان بهتر، کابین ساده‌ی فوتون ساوانا بامواد خشک و ترکیب قدیمی، بیشتر مناسب یک وانت پیکاپ میان‌رده است تا یک محصول پهن‌پیکرو گران‌قیمت.

برای علاقه‌مندان خودرو، کابین ساوانا داراینکات جدید و خلاقانه در طراحی داخلی نیست. مجاری هوا با طرح عمودی در طرفیننمایشگر، توسط برندهای امریکایی و آلمانی سازنده‌ی شاسی‌بلند (خصوصا پورشه) استفاده می‌شود. این موضوع، البته با نماییساده‌تر در فوتون ساوانا وجود دارد. نسخه‌ی استاندارد، مشابه آنچه در تصویر بالادیده می‌شود؛ فاقد نمایشگر لمسی هستند اما قرار است نمونه‌ی وارداتی مجهز بهنمایشگر ۷ اینچ باشد.ترکیب کلیدهای گردان و دکمه‌ای در تمامی نسخه‌ها، ثابت خواهد بود.

این خودرو، از سبک طراحی سیلندری برای پشتفرمان استفاده می‌کند که برای خودروهای امروزی، چندان جذابیتی ندارد و البته براییک شاسی‌بلند چینی طراحی شده در سال ۲۰۱۴،شباهت پنل سرعت سنج و دور موتور به سوزوکی گرند ویتارا طبیعی است. رنگ پس‌زمینه‌ی اینقسمت، آبی خواهد بود و نمایشگر تک‌رنگ ۳اینچی برای اطلاع‌رسانی کامپیوتر سفری، در مرکز قرار دارد. طراحی فرمان، فراتر ازکراس‌اورهای چینی، مثل لیفان X60 نیست و صرفا کلیدهای متعدد برای کنترل سیستمصوتی، تماس تلفنی و کروز دارد.

 

 

 

مواد به کار رفته در کابین، پلاستیک خشک فشردهبا رنگ تیره است و از نظر کیفیت، پایین‌تر از کراس‌اورهای کره‌ای است، اما ارزان‌قیمتو آزاردهنده به نظر نمی‌‌رسد. در نسخه‌های ساده، تمامی سطح داشبورد و صندلی‌هایسیاه‌رنگ هستند و در نمونه‌های آپشنال، رنگ کرم روشن برای صندلی‌ها و نیمه‌یپایینی داشبورد قابل سفارش است. صندلی‌ها حالت اسفنجی دارند و از پارچه‌ی آنهابرای پوشش بخش نسبتا کوچکی از تودری‌ها استفاده شده است. به استثناء ادوات نقره‌ایرنگ در نزدیکی دسته دنده و دستگیره‌ی کروم، ساوانا، تقریبا در تمام کابین ازپلاستیک خشک استفاده می‌کند و حس یک شاسی‌بلند لوکس را تداعی نمی‌کند.

فضای داخلی ساوانا، جادار و قابل قبول است. اینخودرو برای ۵ سرنشین بالغفضای کافی دارد و به لطف سه ردیف صندلی، ۷نفره طراحی شده است. در مقابل زانو و بالای سر، فاصله‌ی خوبی وجود دارد که درسفرهای بلندمدت، راه‌گشا خواهد بود. فضای ردیف سوم، البته ایده‌ال نیست؛ اماجادارتر از و کاربردی‌تر از شاسی‌بلندهای ۳ردیفه‌ی بازار، مثل هیوندای سانتافه است. اطلاع دقیقی از گنجایش صندوق بار ساوانادر دسترس نیست، اما می‌توان ادعا کرد در حالت ۵ نفره، حدود ۵۵۰ لیتر فضا داشته باشد.

پیشرانه و شرایط فنی

فوتون ساوانا برخلاف بسیاری دیگر شاسی‌بلندهایچینی بازار جهانی، اصولا به صورت دو دیفرانسیل طراحی شده است و این سیستم به صورتاستاندارد در تمامی نسخه‌ها وجود دارد. ساوانا با پیشرانه‌ی بنزینی و دیزل تولیدمی‌شود تا پاسخگوی نیازهای متنوع از نظر سوخت مصرفی باشد.

مدل بنزینی ساوانا در ۲ نسخه عرضه خواهد شد که هردو، مجهز به پیشرانه‌ی۲ لیتری توربوشارژ هستند. این خودر در مدلاستاندارد، قدرت ۱۹۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر از ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰دور بر دقیقه تولید می‌کند. ساوانا استاندارد، با گیربکس ۵ دنده‌ی دستی ساخت گت‌رگ(Getrag) آلمان عرضه می‌شودو بنا به ادعای سازنده، مصرف سوخت ۹.۵لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد.دیگر نسخه‌ی ساوانا با گیربکس اتوماتیک ۶سرعته ساعت ZF آلمان، قدرت و گشتاور بیشتری از پیشرانه می‌گیرد.این مدل، با میانگین مصرف سوخت ۱۰لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر دارد. ساوانا بنزینی، در نسخه‌هایدستی و اتوماتیک به زمانی حدود ۱۳.۵تا ۱۴ ثانیه برایرسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعتنیاز دارد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعتخواهد داشت.

با توجه به فروش خوب و عملکرد قابل قبول وانتفوتون تونلند با پیشرانه دیزل، احتمال واردات ساوانا گازوئیل‌سوز به ایران وجوددارد. این مدل از پیشرانه‌ی ۴سیلندر ۲.۸ لیتری توروبواستفاده می‌کند تا قدرت ۱۷۵ اسب بخار در ۳۶۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر از ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰دور بر دقیقه داشته باشد. ساوانا دیزلی، در زمانی حدود ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوخت ۹ لیتر گازوئیل در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت.

تمامی مدل‌ها، علاوه بر دو دیفرانسیل دارایفناوری LSD یا سیستم محدودکننده‌ی لغزش (Limited-Slip Differential) هستند تا هرزگردی چرخ‌ها در سطوح مختلف، کنترلشود. تعلیق جلو در فوتون ساوانا، ۲جناقی و در عقب، ۵ میله‌ای است.این خودرو، از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کند.

 

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

فوتون ساوانا در ۳ نسخه به بازار ایران وارد خواهد شد. مدل دستیاستاندارد، اتوماتیک استاندارد و اتوماتیک لاکچری، به جز جعبه‌دنده تفاوت چندانیبا یکدیگر ندارند و نسخه‌های با آپشن‌های نسبتا کامل در مقایسه با ارزان‌ترین مدلساوانا در چین، محسوب می‌شوند.

 


برچسب ها :  

نظرات

درباره ما

مجله خودرو دنده 3 در پاییز سال 1397 آغاز به کار گردید این تیم در راستای جلب رضایت بازدیدکنندگان سایت در تلاش بیشتراست