نحوه نگهداری ماشین های توربو شارژر
نحوه نگهداری ماشین های توربو شارژر

در سال‌های اولیه تولید خودرو وتا همین چند سال پیش در دنیا یک قانون وجود داشت و آن هم اینکه اگر می‌خواهیدموتور قدرتمندتری بسازید باید حجم آن را افزایش دهید تا جایی که موتورهای زیادی باحجم موتور بالا ساخته شد و خودروسازان مطرح دنیا برای آنکه محصول پرفروش‌تری تولیدکنند، از این موتورها در خودروهای خود استفاده می‌کردند.

اما این موتورهای حجیم چند ایراد مهم داشتند.یکی اینکه خروجی قدرت مورد نظر را ارائه نمی‌کردند و سوخت زیادی هم برای فعالیتنیاز داشتند. به عبارت دیگر این موتورها به دلیل مصرف سوخت بالا و آلایندگی زیادمورد انتقاد قرار می‌گرفتند و لازم بود که راه حلی برای این معضل یافت شود کهاستفاده از پرخوران‌های توربوشارژر و سوپرشارژر به عنوان یک راه حل پیشنهاد شد.

 

نحوه نگهداری از موتورهای مجهز به سوپرشارژر وتوربوشارژر

موتورهای مجهز به این دو قطعه،در کنار قدرت بیشتر، مصرف سوخت پایین‌تری هم دارند اما نگهداری از این موتورها دقتبیشتری می‌طلبد. از آنجا که توربوشارژر با همان روغن موتور روغن‌کاری می‌شود،انتخاب و استفاده از روغن موتور موضوع مهمی است. به علاوه اینکه بهتر است از بنزیناُکتان بالا برای موتور استفاده شود. در هنگام رانندگی هم باید چند نکته را حتمامد نظر قرار دهید. یکی اینکه بلافاصله پس از روشن کردن موتور، پدال گاز را تاانتها نفشارید و صبر کنید تا موتور به دمای مناسبی برسد و سپس به آن فشار واردکنید.

این نکته را به هنگام خاموش کردن موتور هم بایدرعایت کرد به این شکل که تا زمانی که موتور دمای بالایی دارد، باید از خاموش کردنآن اجتناب کنید و چند دقیقه تا رسیدن به دمای متعادل صبر کنید.

 

نکاتی جهت افزایش طول عمر توربو شارژر خودرو

* بلافاصله بعد از روشن کردنموتور در خودرو مجهز به سیستم توربو حرکت نکنید و فرصت دهید روغن گرم شود وتوربو را روغن کاری کند.
* بعد از رانندگی طولانی مدت موتور را بلافاصله خاموش نکنید و صبر کنید موتورحداقل 2 دقیقه درجا کار کند و خنک شود . قبل از خاموش کردن موتور به هیچعنوان گاز ندهید.

* در هنگام باز بودن لوله هايمسير هواي توربوشارژ، از روشن کردن موتور جدا خودداري نمایید.

*در فصول سرد حداقل 2 دقیقه موتوررا گرم کنید و سپس اقدام به رانندگی نمایید.

* در موتورهای توربو از بنزین بااکتان بالا استفاده کنید، اکتان پایین باعث بروز مشکلات عملکردی در موتورهای توربومی شود. در ایران نیز پیشنهاد می شود از بنزین سوپر استفاده شود.
* سیستم توربو شارژ طوری طراحی شده است که درشرايط تحت بار با دور موتور بسيار بالا و غير قابل تصور در حدود 120 الي 200 هزاردور در دقيقه و به عبارتي حدود 3000 دور در ثانيه (با توجه به طراحي) كار مي كند؛که در این صورت خودرو بهتر است مجهز به سيستم خنك كاري و روان كاري با فشاربالاباشد.

* خودورهای مجهز به موتور توربوباید در زمان مشخص شده ، با روغن موتور فول سینتتیک با کیفیت و درجه غلظتمناسب اقلیم رانندگی سرویس شوند، این موضوع ارتباط مستقیم با طول عمر و عملکردسیستم توربو خودروی شما دارد.
* با توجه به حساسيت بالای پره هاي توربوشارژ ، به علت كاركرد در سرعت بسياربالا، تعويض فيلتر هوا باید در زمان مشخص شده صورت پذیرد. لذا افرادی که درمناطق با گرد و غبار بیش از حد مجاز رانندگی می کنند باید در فواصل زماني كوتاهتری اقدام به تعویض فیلتر هوا نمایند.
* در صورتيكه چراغ چك موتور روشن شود، ازپيمودن مسافت طولاني خودداري كرده و سريعاً به تعمیرگاه های مجاز مراجعهنمایید.

نظرات

درباره ما

مجله خودرو دنده 3 در پاییز سال 1397 آغاز به کار گردید این تیم در راستای جلب رضایت بازدیدکنندگان سایت در تلاش بیشتراست